Παρασκευή, 10 Φεβρουαρίου 2012

Ιλιάδα Σημειώσεις Ραψωδία Ζ-Ι. Ραψωδία Ζ «Ο Έκτορας στην Τροία».


Ιλιάδα Σημειώσεις Ραψωδία Ζ-Ι.
Ραψωδία Ζ «Ο Έκτορας στην Τροία».

Χρόνος: 22η μέρα του έπους-1τη μέρα μάχης.
Τόπος: Πόλη της Τροίας- Σκαιές Πύλες-Παλάτι του Έκτορα.
Πρόσωπα: Κύρια: Έκτορας, Οικονόμος του Παλατιού, Ανδρομάχη και Πάρης.
Δευτερεύοντα πρόσωπα: γυναίκες του σπιτιού, τροφός, Αστυάνακτας, Αετίωνας, αδέλφια και μητέρα της Ανδρομάχης, Αχιλλέας, Άρτεμης, Αίαντας ο Τελαμώνιος…
            Υποενότητα 1τη
«Ο Έκτορας αναζητά την Ανδρομάχη». 369-389.
Άνθρωποι:
·Έκτορας
Δράση: Σπεύδει να συναντήσει την γυναίκα του και τον γιό του αλλά δεν τους βρίσκει στην οικία τους.
Ηθογράφιση:  Εκφράζει ενδιαφέρον να μάθει που βρίσκεται η οικογένεια του, είναι αποφασιστικός στον λόγο του, πάνω από όλα βάζει την στρατιωτική του θέση και το καθήκον του.
Η οικονόμος του παλατιού:
Δράση: Συνομιλεί με τον Έκτορα. Και τον πληροφορεί για την θέση της οικογένειας του.
Ηθογράφιση: είναι έξυπνη και έμπιστη στους αφέντες της, λέει την αλήθεια.
Τυπικά επίθετα: λοφοσείστης Έκτωρ (στ. 369)/ λαμπρό μέγαρο (στ. 370)/ λευκόχερην Ανδρομάχην/ καλήν βυζάστραν/ άψογην συμβίαν/ τρομερήν θέαν/ έξυπνη οικονόμα/ εις το κατώφλι εστάθηκε και προς τες κόρες είπε.
Παρομοιώσεις: ως φρενιασμένη θα’ φθασε στα τείχη (στ. 388).\
Εικόνες: εκείνη με το βρέφος της… να κλαίει (στ. 372-373), εις το κατώφλι εστάθηκε και προς τες κόρες είπε (στ. 375).
            Πολιτιστικά στοιχεία:
1.      η οικογένεια αποτελεί ένα σημαντικό θεσμό εκείνης της εποχής.
2.      η υπηρέτρια που ακλουθούσε τις «υψηλόβαθμές» γυναίκες της εποχής.
3.      το πρόσωπο που ανήκε στην τάξη των δούλων και μας δείχνει ότι εκείνη την εποχή υπήρχε και μία άλλη τάξη που ήταν των δούλων.
Υποενότητα 2ρη.
«Συνάντηση Έκτορα- Ανδρομάχης»
Έκτορας:
Δράση: Συγκρατημένος, παίρνει δρόμο για την μάχη και ξαφνικά συναντά την Ανδρομάχη.
Ηθογράφιση: Είναι ένας στοργικός πατέρας και τρυφερός σύζυγος με την Ανδρομάχη. Είναι λογικός και υπεύθυνος πατέρας αλλά δεν ξεχνά τον καθήκον του που δεν είναι άλλο παρά τον να επιστέψει στην μάχη. Επίσης είναι περήφανος για τον γιό του και ζητά από τους θεούς να δώσουν λαμπρό μέλλον στον γιό του.
Ανδρομάχη:
Δράση: Αγωνιώντας για την εξέλιξη αυτή της μάχης προσπαθεί να αποτρέψει τον άντρα της να πολεμήσει γιατί υπήρχε πιθανότητα να σκοτωθεί.
Ηθογράφιση: Είναι η ευαίσθητη μητέρα που νοιάζεται για τον γιό της αλλά και η αφοσιωμένη σύζυγος. Επίσης είναι τρυφερή με τον άντρα της.Ο λόγος της είναι συναισθηματικός.
            Αισθητικά στοιχεία:
Τυπικά επίθετα: λαμπρούς δρόμους/ πολύχωρη πολειτίαν/ ασύγκρητη Ανδρομάχη/ πολύωρη συμβία/ γενναίου Αετίωνος/ δενδρομένης Πλάκου/ μικρό μονάκριβο παιδί/ όμοιον και εύμορφον αστέρα/ τρομερέ/ άμοιρην/ μαύρον Άδη/ μέγαν Αετίωνα/ θείος Πηλείδης/ υψίπυλον Θήβην/ λαμπρήν αρματωσιά/ Διός Αιγιδοφόρου/ γλυκείς αυτάδελφοι μου/ θείος Αχιλλέας κ.αλ.
Μεταφορές: θα σ’ αφανίσει τούτη σου την τόλμη/ κάτω από στον μαύρο Άδη ας κατέβω/ έχασα πατέρα και μητέρα/ ροβόλησαν στον Άδη/ την έσβησεν η Άρτεμης/ τους άνδρες στήσε/ τρείς το δοκίμασαν φορές κ.αλ.,
Προσωποποιήσεις: θα σ’ αφανίσει τούτη σου η τόλμη/ κάτω στον μαύρο Άδη/ουδ’ η καρδιά μου το θέλει. κτ.λ.
Εικόνες: και ως τα’ άκουσε επετάχθει…που ‘χε  περάσει πρώτα… .
Παρομοιώσεις: όμοιον αστέρα.
Αντιθέσεις: ο σεβασμός του Αχιλλέα προς τον Αετίωνα έρχεται σε αντίθεση με την ασέβια του προς το πτώμα του ΄’Εκτορα… .
Προοικονομία: θα φθάσει η μέρα να χαθεί…με όλον του… .
Τραγική ειρωνεία: τον μέγα Αετίωνα μου φόνευσεν ο θείος Πηλείδης.
            Γενικές αναλύσεις- ορισμοί εκφραστικών μέσω για την εύρεση των στοιχείων.
Προοικονομία: όταν υπάρχει στο κείμενο μία λέξη η φράση ή πρόταση που μας λέει όχι ξεκάθαρα τι θα συμβεί στο μέλλον του έπους.
Σχήμα κύκλου: όταν αρχίζει με ένα γεγονός το προεκτείνει και μετά στο τέλος ξαναγυρνάει σε αυτό.
Αναχρονισμός: είναι όταν ο Όμηρος παίρνει ένα χαρακτηριστικός στοιχείο της δικής του εποχής και το μεταφέρει στην εποχή του έπους.  
Κοσμητικά ή τυπικά επίθετα: είναι όταν υπάρχουν επίθετα στο κείμενο που χαρακτηρίζουν θετικά ή αρνητικά τους χαρακτήρες ή πράγματα.
Προσωποποιήσεις: είναι όταν μεταφέρει ο ποιητής χαρακτηριστικό ή χαρακτηριστικά ανθρώπου σε ένα άψυχο αντικείμενο.
Παρομοίωση: είναι όταν υπάρχουν λέξεις σας το «σαν» που μας δείχνουν να «ζυγίζουν»  ένα άτομο/ πράγμα/ στοιχείο φύσεως/ θεό με κάτι άλλο.
Αντίθεση: είναι η διαφορά που μπορεί αν υπάρχει σε ένα στοίχο π.χ. οι διαφορετικές αντιλήψεις Έκτορα και Ανδρομάχης.
Μεταφορά: Μεταφέρει το νόημα μίας λέξης και συνδυάζεται σε μία άλλη. π.χ. πόδια φτερωμένα.
Γνωμικό: κάτι διαδεδομένο και γνωστό για τους ανθρώπους εκείνης της εποχής. π.χ. η μοίρα που όλοι πίστευαν σε αυτή.
Μοτίβο της τιμής: όταν αποδεικνύεται η έννοια της τιμής ενός προσώπου.
Επική ειρωνεία: είναι όταν ο ήρωας αγνοεί κάτι ενώ ο ακροατής/ αναγνώστης το γνωρίζει.
                                   Ραψωδία Ι Περιγραφή λόγων του Αχιλλέα- Οδυσσέα.
Λόγος του Οδυσσέα: ο λόγος του Οδυσσέα είναι καλά δομημένος σε σωστά πλαίσια όπως αρμόζει σε ένα ρήτορα- πρόσωπο που γνώριζε πολλά πράγματα.
1.      Δίνει την θέση των στρατού( σε ποια κατάσταση βρίσκεται).
2.      Περιγράφει το κλίμα συναισθημάτων που επικρατεί ( δηλαδή το κλίμα που νιώθει-βιώνει ο στρατός των Αχαιών).
3.      Δίνει με έμφαση τα μηνύματα των θεών( δηλαδή τι στοιχεί που τους στέλνουν οι θεοί που δείχνουν την συνέχεια του πολέμου).
4.      Προτρέπει τον Αχιλλέα για να κάνει αυτό που θέλει( δηλαδή του λέει ότι πρέπει να επιστρέψει στην μάχη).
5.      Του θυμίζει τα λόγια του πατέρα του.
6.      Του δίνει «δώρα»- προτρεπτικά στοιχεία για να δεχτεί.
7.      Προσκαλεί τον Αχιλλέα να δείξει μία ευσπλαχνία για τους υπόλοιπους έλληνες.
8.       Τέλος υπόσχεται στον Αχιλλέα να τιμηθεί αν προσφέρει τις υπηρεσίες του.
Λόγος του Αχιλλέα: είναι ένας λόγος λιτός χωρίς κοσμητικά στοιχεία που θα δείνανανε μία ευχάριστη όψη στον λόγο.
1.      Δείχνει ότι δεν θα αλλάξει γνώμη.
2.      Τονίζει ότι δεν ανταμείβεται δίκαια επειδή έχει προσφέρει τόσα πολλά στους Αχαιούς.
3.      Κάνει σύγκριση Βρισηίδα και Ελένη.
4.      Έχει ειρωνικό ύφος για το τοίχος και την τάφρο.
5.      Μισεί αφάνταστα τον Αγαμέμνονα που του πήρε την Βρισηίδα.
6.      Δείχνει προτίμηση στην μακροζωία και όχι στην δόξα.
7.      Λέει στους άλλους Αχαιούς να φύγουν.
8.      Προτείνει στον πολεμιστή να μείνει μαζί του και να φύγει μαζί του το πρωί.


4 σχόλια:

Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να εμφανίσετε την διεύθυνση των αρχείων pdf σημειώστε στην επιλογή "δεν λειτουργεί" για την γρήγορη επισκευή του link